top of page

הקשר הבלתי צפוי בין תסמונת המתחזה למהפכת ה-AI

  • 7 days ago
  • 2 min read

יש פחד אחד שמאוד מוכר לכל מי שמכיר את תסמונת המתחזה: הפחד להיחשף. הפחד שאם מישהו יראה איך הם באמת עובדים, הוא יבין שאתם "מזייפים", ושההצלחה לא הגיעה מכם – אלא ממזל. ומה קורה כשנכנס לתמונה כלי שרואה הכל?

כאשר ה-AI הופך לסוד הכי שמור בארגון?


בפרק פודקאסט מרתק של ליאור פרנקל, שבו אירח את ליאור שכטר וליאור זלמנסון, עלה כי עובדים מסתירים באדיקות את הצ'אטים שלהם: לא משתפים פרומפטים, לא מגלים במה נעזרו ושומרים את זה כסוד כמוס. זה הגיוני לחלוטין. לצ'אט אנחנו אומרים הכל, שואלים את השאלות הכי "מביכות" שלא היינו מעזים לשאול קולגה בפגישת צוות – ומקבלים בתמורה אפס שיפוטיות, מאה אחוז הכלה, מהירות ויעילות שקשה לחקות.

הבעיה? זה יוצר תחושת זיוף פנימית חדשה.


למה אנחנו מרגישים שאנחנו "מרמים"? במשך עשורים חינכו אותנו שהערך המקצועי שלנו נמדד ביכולת לחשוב, לנסח ולפתור בעיות לבד. כשאינטליגנציה חיצונית ועוצמתית נכנסת לתוך תהליך החשיבה שלנו, נוצר פער פסיכולוגי – פער שמגביר מאוד את תחושת הזיוף.


וכאן בדיוק נמצא הקו המפריד בין שני סוגי עובדים בעולם העבודה החדש:

  • עובדים שמסתירים את ה-AI: חשים אשמה, כי הם מרגישים שהטכנולוגיה עושה את העבודה במקומם.

  • עובדים שבונים איתו מערכת עבודה גלויה: משתפים פרומפטים, לומדים ומלמדים אחד את השני, ומבינים שהמיומנות החדשה היא לא "לדעת הכל לבד", אלא לדעת לעבוד נכון עם הכלי החכם ביותר בהיסטוריה.


משינוי טכני לשינוי תפיסתי ב-Beyond Code אנחנו קוראים לאנשים מהסוג השני AI Builders. מפתחים שנכנסים לתוך צוותים ובונים בפועל סוכנים ותהליכי אוטומציה שמייצרים ערך עסקי אמיתי. הדבר המעניין שאנחנו רואים שוב ושוב בשטח הוא שהמעבר המשמעותי ביותר הוא בכלל לא טכני – הוא תפיסתי. הרגע שבו עובדים ומנהלים מפסיקים להרגיש שהם "מרמים" ומתחילים להתנהל בשקיפות, זה בדיוק הרגע שבו תסמונת המתחזה מפסיקה לשלוט בהם.


העולם העסקי לא מחפש אנשים שה-AI יחליף, הוא מחפש אנשים שיודעים להוביל אותו. רוצים להפוך את ה-AI ממנוע מחתרתי למנוע צמיחה גלוי ושקוף בצוות שלכם? מוזמנים לדבר איתנו ב-Beyond Code.

 

 
 
 

Comments


bottom of page